A minőségügy, a minőségbiztosítás, a minőségirányítás, ki hogy nevezi, nem e századunk szülötte. Kína első császára, Csin Si Huang-ti, akinek a hatalmas, földalatti agyaghadsereg tulajdonítható a Li hegynél, elrendelte, hogy minden anyagot, amit a császári udvartartásban felhasználnak, meg kell jelölni. A jelnek azonosítania kellett a készítőt azért, hogy, ha egy darab hibásnak bizonyulna, azonosítani lehessen őt és meg lehessen büntetni.
Hammurabi babiloni király az időszámításunk előtti 17. században törvényeket alkotott, amelyek ékírásos formában fennmaradtak. Ezekben többek között rendelkezett a mai értelemben vett szavatosság kérdéskörében. Például így: “ha egy építőmester házat épít egy férfinak, de nem készíti elég erősre, és a ház összedől és megöli a ház tulajdonosát, akkor az építőmestert öljék meg”.
De nézzük, mi a helyzet ma és mi is az ISO?
Az ISO az International Organization for Standardization rövidítése, amely a nemzetközi szövetsége a több mint 100 nemzet szabványainak. A központja Genfben, Svájcban található. A rövid név a görög egyenlő szóból ered. Konvencionálisan nyomtatott nagy betűkkel írjuk.
Az ISO standard a Nemzetközi Szabványügyi Szervezet által kiadott nemzetközi szabvány. A modern minőségirányítási szabványok a XX. század szülöttei. Az első ISO 9000 szabványsorozat 1987-ben jelent meg, majd 1994-ben a következő változat EN ISO 9000 jelzéssel került kiadásra némi módosítással. Ezt átvették egyes országok, lefordították és nemzeti szabványként adják ki.
Mi történik a Minőségirányítási rendszert működtető vállalkozásokkal?
A minőségirányítási rendszerrel rendelkező cégek működése szabályozottabbá válik, hatékonysága nő. A minőségirányítási felügyelet révén a munkafolyamatok biztonságossá, a beosztottak munkája kockázatmentesebbé válik.
A minőségirányítási felügyelet csökkenti a hibás szolgáltatások arányát. A hibás eljárások megelőzésére irányuló tevékenységből adódóan csökken a ráfordítási veszteség. A feladatokhoz kapcsolódó felelősségek egyértelművé válnak. A minőségirányítási felügyeleti rendszer bevezetése révén csökken a munkafolyamatokban fellelhető kockázatok száma, a cég működésének gazdaságossága nő.
Minőségirányítási rendszert üzemeltető cég értéke növekszik, a megrendelői bizalom megerősödik. A minőségirányítási felügyeleti rendszer előny (vagy előírás) a tendereken. A minőségirányítási rendszer tanúsítás burkolt reklám, a cég szolgáltatása elfogadottá válik minden piacon.