Szervezet korszerűsítés, folyamatszabályozás

Általában kijelenthetjük, hogy egy társadalom gazdasági helyzete és változásának minden pillanata hatalmas kihívás a piac valamennyi résztvevője számára.

Milyen módon lehet megfelelni ezeknek a kihívásoknak?  A kulcsszavak a szervezetkorszerűsítés és a folyamatszabályzás.

Mi a szervezetkorszerűsítés és folyamatszabályzás célja?

  1. A vállalkozás fejlődésének egy adott piaci környezetben – a profitabilitást biztosító – célszerű, rendezett folyamatainak megvalósítása.
  2. Adott esetben túlélési esélyeinek növelése.

A szervezetkorszerűsítéssel sok száz “tudós” ember foglalkozik a világon, sok ezer oldalt kitevő irodalma van, “megmondják”, hogy mit tegyél vagy mit ne tegyél azért, hogy sikeres legyél.

Vegyünk egy fogalmat, mely az Organization Development (röviden: OD) angolszász kifejezésből származik. Sokféle módszertan tartozik ez alá a gyűjtő fogalom alá. Az OD irányzat (amelyet magyarul az igen hosszú magatartástudományi alapú szervezetfejlesztésnek neveztek el) ezen módszertanok között egy jól definiálható terület.

R. Beckhard (1974) klasszikus meghatározása szerint a szervezetfejlesztés (szervezetkorszerűsítés):

  1. Tervszerű beavatkozás: a szervezet szisztematikus elemzésére és állapotának diagnózisára épít.
  2. A szervezet egészére kiterjed: a változtatás rendszerszerű, a teljes vállalatot (vagy egységet) érinti, a működés teljes átalakítását tűzi ki célul (pl. kultúraváltás).
  3. Felülről szervezett törekvés: a vállalat felső vezetésének elkötelezettsége a program és a program eredményei mellett adja meg a siker lehetőségét, a vezetőknek aktív részvétellel kell a módszerek és program céljai mellett állnia.
  4. Célja: a szervezet életképességének (adaptivitásának) és hatékonyságának növelése, a változni tudás erősítése és készenlét megteremtése a változásra.
  5. A szervezeti folyamatok megtervezett változtatása magatartástudományi ismeretek felhasználásával.

Ilyen egyszerű lenne?

Megtanuljuk az egyetemen, ha minden jól megy elsőre átmegyünk, sikeres diploma, szerencsés esetben egy jó munkahely …

… és jönnek a meglepetések! A szervezetkorszerűsítés olyan bonyolult, többdimenziós folyamatok összessége, mely tudatosságra épül és nincsenek a gazdaság minden területére, iparra, mezőgazdaságra, kereskedelemre, egészségügyre, közigazgatásra, makró és mikro vállalkozásokra egyaránt alkalmazható modellek.

Mi válthatja ki a szervezetkorszerűsítés, a folyamatszabályzás gondolatát?

Alaphelyzetben, kissé leegyszerűsítve a kérdést, a vállalkozás gazdasági helyzete, piaci pozicója:

  1. A vállalkozás profit és cash flow helyzete stabil, innovációs folyamatokat szeretne indítani, kiszűrni és megszüntetni a gazdaságtalan folyamatokat, új termékkel, szolgáltatással szeretne a piacon megjelenni.
  2. A vállalkozás helyzete instabil, piaci pozíciói gyengülnek, trendjük negatív, termékeinek, szolgáltatásainak marketing és eladhatósági értéke és mértéke csökken. Ezek nagyobb része azonban piaci eredetű: piaci viszonyok változása (új versenytársak, új technológia, vagy üzleti modell) vagy a piac méretének csökkenése. Emellett lehetnek vállalaton belüli kiváltó okok is (új menedzsment más elveket kíván érvényesíteni a vállalatnál).

Természetesen az első helyzetben lévő vállalkozás helyzete a könnyebb, hiszen vélhető, hogy termékei, szolgáltatásai keresettek a piacon, és a szervezetkorszerűsítés, folyamatszabályzás igényét az előrelépés, az innováció motiválja, azonban itt is szükséges a cél és a kockázat meghatározása.

A második helyzetben lévő vállalkozás helyzete jóval bonyolultabb, mivel az adott negatív piaci helyzet kialakulásában több tényező – külső és belső – játszhat szerepet. A nehéz helyzetbe került vállalkozások vezetői – egyéni habitusuk, képzettségük, személyiségi jegyeik függvényében lépnek a vélt, vagy valós megoldás irányába. Lehet lépni, mint a legrosszabb megoldás, a felszámolás irányába, de a jó vezető mindig az előre lépés irányába történő lépést preferálja.

Adott esetben meg kell vizsgálni a vállalkozás termékeinek és szolgáltatásainak piaci értékét, ezek előállításának reál és humán tényezőit és folyamatait, a versenykörnyezetet, a versenytársakat és meg kell határozni a szervezet versenyképességét, hatékonyságát pozitívan befolyásoló intézkedéseket, ezek végrehajtásának határidejét és felelőseit. Ezeknek az intézkedéseknek minden esetben átfogóan a teljes vállalkozásra, annak minden (humán és technikai-technológiai) elemére ki kell, hogy terjedjenek.

Az Avionix Bt. szakemberei mindkét esetre kínálnak megoldást:

  1. Legyen az már egy jól működő vállalkozás előrelépésének, nagyságának, a korszerűsítés irányának meghatározása.
  2. Más esetben olyan pozíciójú vállalkozásoknál, ahol felmerül a tevékenység változtatásának, váltásának szükségessége, mi erre is adunk javaslatot. Ezek a javaslatok a humán erőforrásnak a változás igénye és szükségessége iránti motiváltságot, a technikai erőforrások hatékonyságának növelését, összességében üzleti pozícióinak javítását hivatottak megvalósítani.